تبعیت از یک رژیم غذایی مدیترانه ای و اجتناب از مصرف تنقلات بی ارزش می تواند خطر افسردگی را کاهش دهد

محققان توضیح دادند که کاهش مصرف تنقلات بی ارزش(junk food) می تواند خطر افسردگی را کاهش دهد .احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که از یک رژیم غذایی مدیترانه تبعیت می کنند، در مقایسه با افرادی که به طور منظم تنقلات بی ارزش(junk food) حاوی شکر زیاد مصرف می کنند، کمتر است.
این تحقیق، شواهد بیشتری را در مورد مزایای رژیم غذایی مدیترانه ارائه نمود.هفته ی گذشته مقاله ای منتشر گردید که نشان می داد این روش تغذیه ای، که شامل مصرف زیاد ماهی، آجیل و سبزیجات است، به کاهش خطر سکته مغزی در زنان کمک می کند.
این مطالعه ی جدید که توسط محققان انگلیسی، اسپانیایی و استرالیایی انجام شده است، از متخصصان بهداشتی و متخصصان سلامت روان می خواهد تا با بیماران خود در مورد تاثیر مواد غذایی با کیفیت پایین بر سلامت آنها بیشتر صحبت کنند.
این یافته ها بر اساس تجزیه و تحلیل 41 مطالعه که بیش از 32000 نفر در آنها شرکت داشتند، بدست آمده است.
غذاهای حاوی مقادیر زیادی قند و غذاهایی که به شدت فرآوری می شوند، باعث ایجاد التهاب در بدن می  گردند و کسانی که رژیم غذایی آنها حاوی مقادیر بالایی قند است، التهاب بیشتری را تجربه می کنند که می تواند به افسردگی منجر شود.ارتباط رژیم غذایی حاوی غذاهای فرآوری شده با دیابت نوع 2 که همچنین می تواند بر سلامت روان تاثیر گذارد، در حال حاضر اثبات شده است، اما به نظر می رسد خوردن یک رژیم غذایی مدیترانه ای، احتمال ابتلا به بیماری های روانی را کاهش می دهد.
دکتر Camille Lassale، نویسنده ی ارشد این مقاله از دپارتمان اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی در دانشگاه کالج لندن (UCL)، گفت: رژیم غذایی ضعیف و نامناسب می تواند خطر افسردگی را افزایش دهد، زیرا این نتایج حاصل مطالعاتی طولی هستند که در آنها افراد مبتلا به افسردگی در ابتدای تحقیق از مطالعات کنار گذاشته شدند، در نتیجه در این مطالعات، تاثیر رژیم غذایی افراد در ابتدای تحقیق با موارد جدید افسردگی مورد بررسی قرار گرفته است. به نظر دکتر Lassale، رژیم غذایی می تواند با انتقال مولکول های پیش التهابی به مغز، سلامت روان را از طریق کنترل خلق و خو تحت تاثیر قرار می دهند.
وی افزود: یک رژیم غذایی التهابی می تواند باعث التهاب سیستمیک شود که به طور مستقیم باعث افزایش خطر افسردگی می گردد. التهاب به بدن آسیب وارد می کند درست به همان شیوه ای که سیگار کشیدن، آلودگی، چاقی و عدم ورزش بر بدن تاثیر می گذارند.
دکتر Tasnime Akbaraly، از دانشگاهUCL  و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: نتایج این تحقیق به یافته های مطالعات تصادفی اخیر که نشان دهنده ی اثرات مثبت بهبود رژیم غذایی بر نتایج افسردگی بود، افزوده شد. در حال حاضر، بحث های زیادی در خصوص رژیم غذایی به عنوان یک شاخه ی اصلی در روانپزشکی وجود دارد. یافته های ما از مشاوره ی تغذیه ای روتین به عنوان بخشی از ویزیت پزشکان، مخصوصا متخصصان روانپزشکی، حمایت می کند. یافته های این تحقیق در مجله Molecular Psychiatry منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/sep/eating-a-mediterranean-diet-and-avoiding-junk-food-could-reduce-depression-risk-93520656.html